Met de feestelijke overhandiging van een relatiegeschenk (gemaakt door de leerlingen) werd afgelopen woensdag 23 februari het nieuwste lid verwelkomd van stichting Wetech. Pon Power Papendrecht is het 250e bedrijf dat toetreed tot de stichting. Het bedrijfsleven werkt samen met de technische scholen: Gilde Vakcollege Techniek in Gorinchem en het Willem van Oranje College in Wijk en Aalburg. ‘Fijn’, vindt penningmeester Gerard de Gans van de stichting. ‘Hoe meer bedrijven er meedoen, hoe meer maatwerk geleverd kan worden in technische opleidingen.’

Stichting Wetech is destijds opgericht vanuit een bepaalde behoefte, vertelt penningmeester De Gans, meer betrokkenheid tussen scholen en het bedrijfsleven. “Er was een mismatch tussen de technische scholen en het bedrijfsleven, in die zin dat de scholen niet leverden wat er door de bedrijven gevraagd werd.”

Stichting Wetech dook in dat gat, door de samenwerking te zoeken tussen het bedrijfsleven en deze technische scholen. “De scholen waren toch een beetje een wereldje op zich”, zegt De Gans. “De samenleving met het bedrijfsleven vonden ze vaak wat eng.” Door de stichting kwam daar verandering in. De betrokkenheid bij elkaar werd nauwer. Bedrijven van de stichting zorgden voor stageplaatsen voor de leerlingen van de aangesloten scholen. Scholen stemden op hun beurt de lesstof af op behoeften van de bedrijven. Het was een succes. Scholen en bedrijven bleken het uiteindelijk ‘hartstikke goed met elkaar te kunnen vinden’. Inmiddels is stichting Wetech het grootste samenwerkingsverband van deze aard in Nederland.

In het bijzonder werd de samenwerking gezocht met het Gilde Vakcollege Techniek in Gorinchem. Deze school levert met ruim duizend leerlingen op vmbo-, havo- en mbo-opleidingen in de techniek het leeuwendeel van de leerlingen die nodig zijn als werknemer bij de technische bedrijven in de regio. Sinds het Gilde binnenboord is, doen er ook steeds meer bedrijven mee aan het samenwerkingsverband, met nu dus het 250e lid. Een compliment voor deze school, vindt De Gans, maar vooral voor deze regio. “Leerlingen worden hier bij wijze van spreken geboren met eelt op de handen”. Dat is goed nieuws voor een sector waarin nog steeds meer vacatures zijn dan werklozen.

Voor Arie de Jong van Pon Power Papendrecht was dat ook de belangrijkste reden om zich aan te sluiten, vertelt hij. “Er is en blijft een grote behoefte aan geschoold personeel. Als lid van Wetech dragen we nu zelf bij om dat op te leiden.” Met trots neemt hij de taart, de bloemen en het geschenk in ontvangst, in het bijzijn van onder meer voorzitter Wetech Dick Hoogendoorn, penningmeester Wetech Gerard de Gans, teamleider Gilde Menno Alberts, secretariaat Wetech Wilma Yard – van der Stelt en directeur Krijn Redert van Gilde Vakcollege Techniek. De stichting Wetech kijkt desgevraagd uit naar de samenwerking, met het 250ste lid, met de scholen Gilde Vakcollege Techniek, ROC Rivor en Willem van Oranje College en met alle overige bedrijven uit de regio.

Bekijk hier het artikel in De Stad Gorinchem.