“De medewerking van de stichting Wetech helpt ons om dit schoolexamen betekenis te geven voor onze leerlingen”, zegt Gert de Vente, coördinator van de sollicitatiegesprekken namens het Gilde Voor het examenonderdeel ‘solliciteren’ schrijven de leerlingen een sollicitatiebrief aan een stagebedrijf in hun branche. Over deze brief voeren zij daarna een gesprek met een bedrijf dat echt werkzaam is in die sector – de leden van de stichting Wetech.

Er waren dit jaar twintig bedrijven uitgenodigd uit de sectoren bouw, elektro, ict, installatie, metaal en mobiliteit en transport. Leerlingen uit de examenklassen voor deze richtingen voerden met deze bedrijven een tienminutengesprek zoals in een echte sollicitatie. Door een leraar Nederlands werden ze daarbij beoordeeld op hun spreekvaardigheid.

“Voor veel leerlingen is het best lastig om zich voor te bereiden op zoiets serieus als een sollicitatieprocedure”, legt docent Nederlands Ruud van der Klooster uit. Voor de meesten van hen is het de eerste keer dat ze überhaupt een gesprek voeren met een onbekende over hun toekomst in het werkveld. De medewerking van de Wetech-bedrijven geeft hieraan een extra serieuze lading, waardoor de leerlingen goed gaan nadenken over die toekomst. Bijkomend voordeel voor de Wetech-bedrijven, is dat ook zij een beeld krijgen van het werkveld van de toekomst. Ook dit jaar zijn er vele kaartjes met gegevens uitgewisseld.