GORINCHEM • De derde stagemarkt van Stichting Wetech en Gilde Vakcollege Techniek werd donderdagmiddag 21 november weer een groot succes. Bijna honderd van de 200 bedrijven die lid zijn van Wetech presenteerden zich deze middag aan de derdeklassers van de Gorinchemse school.

“Daarmee profiteren leerlingen en ondernemingen van de nauwe samenwerking tussen Wetech en Gilde Vakcollege Techniek”, benadrukt Rokus Vlot, bestuurslid van Wetech. Deze stichting, waarvan zo’n 200 bedrijven uit de Alblasserwaard, de Vijfheerenlanden en het Land van Heusden en Altena lid zijn, zet zich in om de vraag vanuit het regionale bedrijfsleven af te stemmen op het onderwijs. Vlot: “De stagemarkt is daar een meer dan uitstekend onderdeel van. Er is een grote behoefte aan vakmensen; op deze manier brengen we leerlingen en bedrijven op een laagdrempelige manier met elkaar in contact. De belangstelling hiervoor is dan ook elke editie groot.”

Eén van de bedrijven die deelnam was Van Hoften Installatietechniek uit Hardinxveld-Giessendam. Projectleider Arjan Burghout kijkt terug op een geslaagde middag. “In beide stageperiodes hebben we het maximale aantal van twee stagiaires weten binnen te halen. Daar zijn we heel blij mee. Dat maximum is trouwens een goede voorwaarde: zo voorkom je dat een klein aantal bedrijven een groot deel van de leerlingen wegkaapt. Nu wordt het eerlijk verdeeld.”

Een jaar eerder was het Hardinxveldse installatiebedrijf ook aanwezig op de stagemarkt. Toen leverde het geen stagiaires op. “We deden dit jaar toch weer mee omdat we het belangrijk vinden ons gezicht te laten zien én om de goede contacten met Gilde Vakcollege Techniek te onderhouden. Daarom zijn we ook lid van Wetech.” Wat hem trouwens opviel: de leerlingen proberen op fietsafstand een stageplaats te leveren. Met een lach: “Degenen uit Hoogblokland en Hellouw liepen onze stand voorbij, terwijl die uit Hardinxveld-Giessendam, Sliedrecht en Giessenburg juist naar ons toekwamen.”

Voor meer informatie: www.stichtingwetech.nl of gilde.cvo-av.nl.