Scherpstellen op de toekomst van de volgende generatie technisch personeel

Er gebeurt veel in Gorinchem! Tijdens de ledenvergadering van Stichting Wetech op donderdag 9 mei werden een aantal ontwikkelingen in het juiste perspectief geplaatst. Bedrijven worstelen met het zoeken naar gekwalificeerd personeel en het onderwijs zoekt naar de praktische aansluiting op de toekomst. Tijdens deze bijeenkomst op het Gilde Vakcollege Techniek maakten we met elkaar de verbinding door het delen van inspiratie, visie en netwerk.

Inspiratie

Aan het einde van de middag stroomt de school leeg. Leerlingen lopen met hun gereedschapskist onder de arm naar buiten terwijl in de aula verschillende Wetech-leden hun handelswaar uitstallen. Rond 17.00 uur worden de ruim 60 aanwezigen welkom geheten door de voorzitter van Stichting Wetech, Rokus Vlot. Er volgt een programma waarin marketingbureau A5tien een presentatie geeft over arbeidsmarketing vanuit de gedachte: verbinding maken met generatie ‘z’. Door een verdiepende aansluiting te zoeken met de volgende generatie werknemers in mentaliteit, strategie en merk, ontstaat er een verbinding die bedrijven tot een aantrekkelijke werkgever maakt voor nu en de toekomst. Aansluitend wordt er middels een panelgesprek praktijkervaringen gedeeld rondom personeelswerving aan de hand van verschillende stellingen.

Visie

Het programma gaat verder met een hernieuwde kennismaken met het Willem van Oranje College (Wijk en Aalburg). Directeur Arie van Vuuren vertelt over de plannen en samenwerking met het Gilde. Hiermee zijn de banden aangehaald en kan er een verdieping plaatsvinden in de kwaliteit van het technisch onderwijs.

In aanvulling op de presentatie van Van Vuuren vervolgt Krijn Redert, directeur van het Gilde Vakcollege Techniek met de ontwikkelingen in de regio. Zo komen het Regioplan Sterk Techniek Onderwijs aan bod en de plannen voor vervangende nieuwbouw van het Gilde. Het nieuwe schoolgebouw moet ruimte bieden aan het groeiend aantal technische leerlingen alsook het moderniseren van de technieklokalen.

Tot slot vertelt teamleider Menno Alberts over de nieuwe VMBO-leerlijn Maritiem en Techniek en de BBL-opleiding Scheepsbouwer niveau 2 en 3, die het Gilde in samenwerking met het Scheepvaart en Transport College Rotterdam en ROC Da Vinci het komende schooljaar gaat ontwikkelen.

Netwerk

Gevoed met inspiratie en visie worden de aanwezige leden uitgenodigd voor het laatste deel van het programma: het buffet. Er wordt nog een tijd enthousiast doorgesproken en genetwerkt. We kijken terug op een zeer geslaagde bijeenkomst en zien uit naar de volgende Stichting Wetech ledenvergadering.

Voor wie aanwezig was, hartelijk dank dat u erbij was. Fijn om zo de verbinding met elkaar te zoeken. Mocht u het gemist hebben, dan hopen we u de volgende keer te mogen verwelkomen. Graag tot ziens.