http://www.ad.nl/rivierenland/wetenschappers-buigen-zich-over-techniekhavo~a8d1ddcb/

Algemeen Dagblad 13-02-2017:

Onderzoekers van de Universiteit van Maastricht gaan in kaart brengen of de techniekhavo van middelbare scholen Calvijn (Hardinxveld-Giessendam), Gilde en Lyceum Oudehoven (Gorinchem) succesvol is en wat het effect is op de motivatie van de leerlingen.

Volgens Calvijn-directeur Jeroen Spek werpt de nieuwe vorm van onderwijs al zijn vruchten af. ,,Leerlingen raken ook veel gemotiveerder in andere vakken”, stelt hij.
Het onderwijsconcept is volgens Spek uniek in Nederland. ,,We combineren het beste van twee werelden: een echte havo mét harde toegepaste techniek. We leiden de toekomstige leidinggevenden in de technische sector op.”

Talenten
Wie slim is, maar ook graag aan auto’s sleutelt, kwam ondanks een gymnasiumadvies tot vorig jaar toch op het vmbo terecht. Als ze verder wilden leren, ging dat via het mbo naar het hbo. Door het aanbieden van techniekhavo kunnen de leerlingen meteen doorstromen naar het hbo. Spek: ,,Hun talenten worden daardoor jaren eerder benut.”

Het Calvijn en het Gilde, onderdeel van scholengroep CS de Hoven, begonnen beide afgelopen schooljaar met in totaal 43 brugklassers. De leerlingen van Calvijn krijgen vier dagen per week theorie en één dag per week praktijk op het Gilde. De 10 uur technieklessen worden ‘afgesnoept’ van andere vakken die voor deze leerlingen minder belangrijk zijn, zoals  geschiedenis en aardrijkskunde.

Het idee voor de techniekhavo ontstond al in 2012. De scholen hebben samenwerking gevonden met ondernemingen zoals Damen Shipyards, Klimaatservice Holland BV en Merford Acoustic Materials. Ook vele andere bedrijven uit de regio zijn aangehaakt en dragen hun steentje bij met bijvoorbeeld excursies en stages.

,,Deze leerlingen kunnen straks, behalve een goede las leggen, ook berekeningen maken over de sterkte van de las. Toch gaan deze leerlingen later waarschijnlijk niet hun brood verdienen door zelf te lassen, te boren of te timmeren, maar ze gaan deze vakmensen later wel direct of indirect aansturen. Dan is het heel handig dat je zelf ervaringskennis hebt van technische processen en vaardigheden”, zegt Spek.